-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:41571 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

آيا فضائل خلفاي ثلاثه در كتب شيعه آمده است ؟
بـه طـور كـلـي نـظـريـه و ديـدگـاه شـيـعـه نـسـبـت بـه صحابه پيامبر گرامي اسلام (ص ) ديـدگاهي برگرفته از آيات قرآن كريم است , خداوند متعال در قرآن كريم كردار صحابه را به دو دسـتـه تـقسيم نموده است :از بعضي اعمال و رفتار و گفتار صحابه انتقاد نموده و در عين حال بـخـشـي از اعـمـال و رفـتـار آنـان را نـيـز سـتـوده است , مثلا بيعت با پيامبر (ص ) را ستوده و ترك پيامبر(ص ) در حال ايراد خطبه نماز جمعه و به دنبال تجارت رفتن را مورد اعتراض قرار داده اسـت .(1) برهمين اساس شيعه نيز صحابه را (غير از حضرت علي ) (ع ) معصوم ندانسته و اعمال و رفتار آنان را نيز به دو بخش تقسيم مي نمايد , يعني بخشي ازرفتار آنها را مورد نقد و بررسي قرار مـي دهد و بخشي ديگر كه مورد پذيرش منطق قرآن و سنت پيامبر (ص ) است , براي مردم بازگو نـمـوده تـا مردم نيز از اعمال آنان تاسي جويند , بنابراين با توجه به ديدگاه شيعه درباره صحابه , مـوضـع شـيـعـه دربـاره خلفاي ثلاثه نيز روشن مي گردد , يعني آنچه را كه از صحابه نقل شده ومـطـابق با سيره پيامبر (ص ) و آيات قرآني است قبول دارد , ولي بخشي از اعمال آنهارا نيز مورد اعـتراض قرار مي دهد كه به نمونه اي از آن اشاره مي گردد :شيعه معتقد است كه پيامبر (ص ) در مـواقـع و مناسبتهاي گوناگون جانشين خويش رامعرفي نموده است , مانند آغازين روز دعوت عـلـنـي (2) , حـديث منزلت (3) , و در روزغدير خم (4) و... . بر همين مبنا شيعه معتقد است كه خـلافت بايستي به علي بن ابي طالب (ع ) مي رسيد و آنچه را كه خليفه اول و دوم در سقيفه انجام دادنـد , بـرخلاف تصريحات پيامبر (ص ) بوده است , و يا عدم اجراي حد بر خالد بن وليد به جهت زنـابـا همسر مالك بن نويره , توسط خليفه اول علي رغم اصرار خليفه دوم بر اجراي حد , و يا نهي ازدواج مـوقـت تـوسط خليفه دوم (5) و اقامه نماز مستحبي نافله رمضان تراويح به جماعت (6) و ريخت و پاش اموال بيت المال در زمان خليفه سوم (7)و اتمام نماز در سفر توسط خليفه سوم (8) و ... كـه شيعه به پيروي از منطق قرآن ,آنها را قبول نداشته و اعتراض مي نمايد , اما اين به معناي آن نـيـسـت كه شيعه كارهاي نيكي را كه آنان انجام داده اند , انكار كند , مثلا اسلام آوردن خليفه اول و مـصـاحبت در غار و اسلام خليفه دوم قبل از هجرت و همراهي آن دو در برخي ازجنگ ها و پـيـشـنـهاد ازدواج دخترانشان به پيامبر (ص ) و پايبندي نسبي دو خليفه نسبت به خليفه سوم به مـسائل و احكام و يا فتوحاتي كه در زمان خلافت آنان و به دست مسلمانان انجام گرفت , در همه كتب تاريخ مضبوط است و شيعه نسبت به كردار نيك آنان نظر مساعد دارد .

پاسخ به شبهات اهل سنت
مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما 1- جمعه /11.2- تاريخ طبري , طبري , ج 1, ص 1171, تاريخ ابن اثير, ج 2, ص 222.3- تاريخ الخلفا, جـلال الـديـن سـيوطي , ص 168.4- الغدير, علامه اميني .5- جعفر مرتضي , الازدواج الموقت في الاسـلام , ص 69 مـتـي كان التحريم ؟ مسند

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.